تبلیغات
سایت مرتضی پرواز
√منتظر√
√نظرات√
√زیباتون√
√هستم.√
برای گرفتن فال كلیك كنید

مرتضی مقدم

 

 ♥    ♥   ♥   ♥


سایت گناه علی اصلانی کاربران گرامی می توانند برای اطلاع از مدیریت به ایمیل مراجعه کنند این سایت هر لحظه ممکن است که فیلتر شود *****************این سایت با شماست ******درود بررهبر بزرگ اسلام

tunn8pe2xue2tbcefwe 1 26 برای قیمت به صفحه جانبی رفنه بنر محل تبلیغات شما در سایز 468*60 

بازی آنلاین
بازی آنلاین
از این که سایت من را انتخاب کردید از شما سپاسگذاریم
این سایت در مورد مطالب سیاسی هیچ مسئولیتی ندارد مراقب باشید ولطفا شئونات اسلامی و ادب را رعایت فرمایید
به سایت گناه خوش آمدید امیدوارم از مطالب لذت کامل را ببرید
سایت گناه مرتضی مقدم با بسیاری از سایت های بزرگ جهان لینک است لطفا به پیوند ها رفته و از این سایت ها نیز استفاده کنید
برای ورود به چت روم کلیک کنید
border="1" alt="بازی آنلاین" src="http://mygame.ir/image/468x60_2_mygame.ir.gif" width="468" height="60" style="border: 1px solid #000000">
بازی آنلاین مرتضی پرواز - خلقت انسان
مرتضی پرواز
شعر مطلب دانلود همه چیز موجود است همان سایت گناه با آدرسی جدید
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

آیا می دانید نسل ما از نسل تکامل یافته میمون است

اگر به این نتایج شک دارید  تصویر زیر را مقایسه کنید

آیا انسان در طول خلقت تکامل یافته است و نظر قرآن در این مورد چیست ؟
آیا انسان از میمون تکامل یافته است چگونه این موضوع با خلقت حضرت آدم توجیح می شود؟
آیا نظریه تکامل داروین (انسان نسل تکامل یافته میمون ) صحیح است ؟
پاین صفحه رفته و گزینه خلقت انسان را کلیک کنید

آیا می دانید نسل ما از نسل تکامل یافته میمون است

اگر به این نتایج شک دارید  تصویر زیر را مقایسه کنید

آیا انسان در طول خلقت تکامل یافته است و نظر قرآن در این مورد چیست ؟
آیا انسان از میمون تکامل یافته است چگونه این موضوع با خلقت حضرت آدم توجیح می شود؟
آیا نظریه تکامل داروین (انسان نسل تکامل یافته میمون ) صحیح است ؟

مطلاب کامل

هر انسانی باید در مورد شگفتی خود چیزی بدانند

 بر روی ادامه مطلب کلیک کنید


 
 
 
آیا نظریه تکامل داروین (انسان نسل تکامل یافته میمون ) صحیح است ؟
نظریه تکامل (noitulovE) روی کردهای گوناگونی را در میان زیست شناسان (stsigoloiB)، فیلسوفان علم (ecncicS fo srehposolihP) و عالمان دینی (sralolcs suoigileR) برانگیخته است . این نظریه از بدو پیدایش تاکنون مراحل متعددی را پشت سر گذاشته و همواره مورد نقد و اصلاحاتی واقع شده که اهم آنها عبارتند از:(1) لامارکیسم (2) نئولامارکیسم (3) داروینیسم (4) نئوداروینیسم (5) موتاسیونیسم . الف ) از منظر زیست شناختی (cigoloiB):اشکالات متعددی بر نظریه تکامل وارد ساخته اند، از جمله آنکه با تمام تلاش هایی که داروین در جمع آوری شواهد بر نظریه خویش به عمل آورده ، از تفاوت های عمده و اساسی بین انسان و اجداد حیوانی مورد ادعای وی (میمون ) غافل بوده است . و برخی از این تفاوت ها که ((والاس )) (ecallaW) به آنها اشاره کرده عبارتند از:(1) فاصله عمیق میان مغز و قوای دماغی انسان و میمون . (2) تمایز زبانی آشکار بین انسان و میمون . (3) استعداد و توانایی آفرینش هنری در انسان . (4) عدم تفاوت مغزی بین انسان متمدن کنونی و قبایل بدوی که داروین آنها را حلقه فاصل بین انسان متمدن و میمون خوانده است . (علم و دین ، ایان باربور ruobraB (naI)، ترجمه بهائالدین خرمشاهی ، ص 99 - 141). همچنین ((فیزیکو)) (ocisihP) طبیعی دان آلمانی و متخصص در تاریخ طبیعی انسان (tsigoloportnA) می گوید:((پیشرفت های محسوسی که علم تاریخ طبیعی انسان نموده ، روز به روز خویشاوندی انسان و میمون را دورتر می سازد.)) (علی اطلال المذهب المادی ، فرید وجدی 103 - 108) . ب ) از منظر فلسفه علم :نیز که معرفتی درجه دوم است ، و رهبردهای علمی ،متدهای برگزیده توسط دانشمندان ، حاصل کار آنها و عوامل دخیل در نظر پردازی های علمی را مورد سنجش و داوری قرار می دهد، دیدگاه های گوناگونی عرضه شده که عبارتند از:(1) پوزیتویسم منطقی (msiritisoP lacigoL)(2) مینوگروی (msilaedI) (3) واقع گروی خام (msilaeR eviaN)(4) واقع گروی نقدی (msilaeR lacitirC) چهارمین نگرش که جدیدترین آنها به شمار می آید، بر آن است که اساسا" تئوری های علمی برآیند مشاهدات صرف و تحویل پذیر به داده های حسی نیست ، بلکه تئوری ها برآیند همکنشی داده های حسی و بر ساخته های ذهنی دانشمند است . بنابراین نظریات علمی ، اکتشافات محض نیستند و جنبه اختراعی نیز دارند. از این رو نمی توان این گونه نظریات را نسخه طابق النعل بالنعل واقعیت و عینیت خارجی دانست . (علم و دین ، ایان باربور، مترجم بهائالدین خرمشاهی ، ص 169 - 244) ج ) از منظر دینی :در میان عالمان دینی و دیگر دانشمندانی که در پی تبیین دیدگاه اسلام پیرامون نظریه تکامل بر آمده اند، روی کردهای گوناگونی یافت می شود که به اختصار عبارتند از:1- ادعای اینکه قرآن به صراحت از تکامل تدریجی و تحول انواع و پیوستگی نسلی دم زده است (خلقت انسان ، دکتر سحابی ). 2- رد تئوری تحولی خلقت (تفسیر المیزان ، ج 4 ، ص 153 - ج 9 ، ص 8 - ج 16 ، ص 269). 3- توجیه پذیری نظریه تکامل از طریق آیات قرآن در صورت اثبات آن در علم .(داروینیسم یا تکامل انواع ، جعفر سبحانی . نیز:فیلسوف نماها، مکارم شیرازی ). 4- در صورت اثبات نظریه تکامل در مورد دیگر جانداران ، انسان حساب جداگانه و مستقلی دارد و پیوستگی نسلی با دیگر حیوانات ندارد.( خلقت انسان از نظر قرآن ، معارف قرآن ، خداشناسی ، انسان شناسی ، کیهان شناسی ، محمدتقی مصباح یزدی ). 5- تفکیک وحی از مفسران آن (تکامل از نظر قرآن ، علی مشکینی اردبیلی ). 6- تفکیک زبانی علم و دین ( مقالات فلسفی ، علل گرایش به مادیگری ، مرتضی مطهری ) برای توضیح بیشتر علاوه بر متون ذکر شده ر . ک :1- موضع علم و دین در خلقت انسان احد فرامرز قراملکی نشرآرایه 2- مجله ((کلام اسلامی ))، شماره 15 18 3- تورات ، انجیل ، قرآن و علم موریس بوکای ترجمه :مهندس ذبیح الله دبیر در این جا با مختصر توضیحاتی به ذکر دیدگاه علامه طباطبایی می پردازیم :1- اساسا تئوری تکامل از نظر تجربی ثابت نگردیده است ، و وفاق و اجماعی (esuesnoC) بر آن نیست . 2- آیات قرآن با صراحت و نص قطعی از هیچ یک از دو نظریه ثبات انواع (msixiF) و تحول انواع (msimrofsnarT) دم نزده است . لیکن ظاهر آیات مربوط به خلقت انسان با دیدگاه اول انطباق دارد. 3- ظواهر کتاب و سنت تا زمانی که با حجت دیگری در تعارض نیفتد به حجیت خود باقی هستند. 4- با توجه به مقدمات فوق نمی توان از مدلول ظاهری آیات قرآن در این باره دست کشید. ( تفسیرالمیزان مراجع یاد شده ). در پایان به ذکر چند نکته پیرامون این گفتمان می پردازیم :1- اینکه خداوند آفرینش خود را از طریق نظام علیت و اسباب و مسببات به انجام می رساند، دلیل بر این نیست که لزوما" از طریق روند تحولی و از تک یاخته به سوپر سلولی باشد؛ بلکه آن مسائله قاعده ای فلسفی و کلی است که به انحای گوناگون قابل تصور و تبیین است . 2- مستفاد از ظاهر قرآن این است که انسان های کنونی همه از نسل آدم (ع) و حوا می باشند و هیچ واسطه نسلی دیگری بین آنها نیست ؛ یعنی ، هر چند انسان های دیگری پیش از آدم بر زمین زیسته اند، لیکن آنان بین حضرت آدم و انسان های پس از وی اختلاط نسلی ندارند. بنابراین یا خود حضرت آدم وابستگی نسلی به آنها دارد و یا ندارد:اگر داشته باشد دیگر انسان ها از طریق وی به آنان متصل می شوند. و اگر نداشته باشد، هیچ گونه اتصالی بین بنی آدم و انسان های پیش از وی نیست ، چه آنکه قرآن فرموده است :((و بث منهما رجالا کثیرا" و نسائا" ؛ خداوند از آن دو (آدم و حوا) مردان و زنان بسیاری را منتشر ساخت ))، (نسائ ، آیه 1). البته در مورد چگونگی انتشار نسل وی ، اقوال مختلفی وجود دارد؛ ولی آنچه با آیه شریفه نیز انطباق بیشتری دارد و علامه طباطبایی در تفسیر المیزان نیز آن را پذیرفته است . ازدواج فرزندان حضرت آدم با یکدیگر است . این مساله هر چند در آغاز بعید می نماید، لیکن با توجه به تغییر احکام الهی متناسب با شرایط زمانی و مکانی و اعتباری بودن احکام تشریعی ، می توان آن را پذیرفت . 3- از نظر منطقی نفی نظریه تکامل لزوما" به معنای دفعی دانستن خلقت نیست ؛ چنان که تبیین به تدریجی بودن خلقت نیز منحصر به نظریه تحول انواع نمی باشد. از سوی دیگر آیات قرآن بر اصل تدریجی بودن خلقت دلالت روشن دارند، ولی انطباق آیات آن با نظریه تبدل انواع نیازمند تائویل و دست کشیدن از ظواهر است و تا زمانی که این نظریه همچنان در بوته نقض و ابرام است ، تائویل آیات و کنار نهادن ظواهر کتاب آسمانی روا نیست . 4- نفی نظریه تحول انواع به معنای ایستا و به کلی غیر تکاملی دانستن جهان نیست ، بلکه ممکن است کسی این نظریه را نپذیرد و در عین حال معتقد به پویایی و تکاملی بودن نظام جهان شود، چنانکه فیلسوفان مسلمان پیش از پیدایش این نظریه در زیست شناسی ، حرکت تکاملی در سراسر جهان مادی را از نظر فلسفی اثبات کرده بودند
 
آیا انسان در طول خلقت تکامل یافته است و نظر قرآن در این مورد چیست ؟
منظور از سؤالتان در مورد تکامل روشن نیست. اگر مقصودتان این است که انسان کنونی مراحل تدریجی رشداندامی را طی کرده و کامل شده است، بدون توجه به این که آیا اجداد حیوانی داشته یا نه، در این باره احتمال قریب بهیقین وجود دارد که چنین سیر تکاملی طی شده است و این مخالف نظریه قرآن مبنی بر این که انسان از خاک آفریدهشده، نمی‏باشد، زیرا مانعی ندارد «گِل» در بستر تکامل ویژه‏ای قرار گیرد و به امر الهی و به تدریج از آن اندام‏هاییبروید تا به صورت انسان درآید. اگر مقصودتان از تکامل نظریه تبدل انواع (Transformism) می‏باشد، توجه به اینمطالب لازم است:نظریه تکامل (Evolution) روی‏کردهای گوناگونی را در میان زیست شناسان (Biologists)،فیلسوفان علم و (Philosophers of Scicnce) عالمان دینی (Religious sclolars) برانگیخته است. این نظریه از بدوپیدایش تاکنون مراحل متعددی را پشت سر گذاشته و همواره مورد نقد و اصلاحاتی واقع شده که اهم آنها عبارتنداز:
(1) لامارکیسم، (2) نئولامارکیسم، (3) داروینیسم، (4) نئوداروینیسم، (5) موتاسیونیسم.
الف) از منظر زیست شناختی (Biologic):اشکالات متعددی بر نظریه تکامل وارد ساخته‏اند، از جمله آنکه باتمام تلاش‏هایی که داروین در جمع‏آوری شواهد بر نظریه خویش به عمل آورده، از تفاوت‏های عمده و اساسی بینانسان و اجداد حیوانی مورد ادعای وی (میمون) غافل بوده است. و برخی از این تفاوت‏ها که «والاس» (Wallace) بهآنها اشاره کرده عبارتند از:
(1) فاصله عمیق میان مغز و قوای دماغی انسان و میمون،
(2) تمایز زبانی آشکار بین انسان و میمون،
(3) استعداد و توانایی آفرینش هنری در انسان،
(4) عدم تفاوت مغزی بین انسان متمدن کنونی و قبایل بدوی که داروین آنها را حلقه فاصل بین انسان متمدن و میمون خوانده است. (علم و دین، ایانباربور (Ian Barbour)، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، ص 99 - 141).
همچنین «فیزیکو» (Phisico) طبیعی دان آلمانی و متخصص در تاریخ طبیعی انسان (Antropologist) می‏گوید:«پیشرفت‏های محسوسی که علم تاریخ طبیعی انسان نموده، روز به روز خویشاوندی انسان و میمون را دورترمی‏سازد.» (علی اطلال المذهب المادی، فرید وجدی 103 - 108) .
ب ) از منظر دینی:در میان عالمان دینی و دیگر دانشمندانی که در پی تبیین دیدگاه اسلام پیرامون نظریهتکامل بر آمده‏اند، روی‏کردهای گوناگونی یافت می‏شود که به اختصار عبارتند از:
1- ادعای اینکه قرآن به صراحت از تکامل تدریجی و تحوّل انواع و پیوستگی نسلی دم زده است (خلقت انسان، دکتر سحابی).
2- رد تئوری تحولی خلقت (تفسیر المیزان ، ج 4 ، ص 153 - ج 9 ، ص 8 - ج 16 ، ص 269).
3- توجیه پذیری نظریه تکامل از طریق آیات قرآن در صورت اثبات آن در علم.(داروینیسم یا تکامل انواع، جعفر سبحانی. نیز:فیلسوف نماها،مکارم شیرازی).
4- در صورت اثبات نظریه تکامل در مورد دیگر جانداران، انسان حساب جداگانه و مستقلی دارد و پیوستگی نسلی با دیگر حیوانات ندارد.(خلقت انسان از نظر قرآن، معارف قرآن، خداشناسی، انسان‏شناسی، کیهان‏شناسی، محمدتقی مصباح یزدی).
برای توضیح بیشتر علاوه بر متون ذکر شده ر . ک :
1- موضع علم و دین در خلقت انسان احد فرامرز قراملکی نشرآرایه
2- مجله «کلام اسلامی»، شماره‏های 15 و 18
3- تورات، انجیل، قرآن و علم موریس بوکای ترجمه:مهندس ذبیح‏الله دبیر
در این جا با مختصر توضیحاتی به ذکر دیدگاه علامه طباطبایی می پردازیم:
1- اساسا تئوری تکامل از نظر تجربی ثابت نگردیده است، و وفاق و اجماعی (Conseuse) بر آن نیست.
2- آیات قرآن با صراحت و نص قطعی از هیچ یک از دو نظریه ثبات انواع (Fixism) و تحول انواع (Transformism) دم نزده است. لیکنظاهر آیات مربوط به خلقت انسان با دیدگاه اول انطباق دارد.
3- ظواهر کتاب و سنت تا زمانی که با حجت دیگری در تعارض نیفتد به حجیت خود باقی هستند.
4- با توجه به مقدمات فوق نمی‏توان از مدلول ظاهری آیات قرآن در این باره دست کشید. ( تفسیرالمیزان مراجع یاد شده). در پایان به ذکر چندنکته پیرامون این گفتمان می‏پردازیم:
1- اینکه خداوند آفرینش خود را از طریق نظام علیت و اسباب و مسببات به انجام می‏رساند، دلیل بر این نیست کهلزوما از طریق روند تحولی و از تک یاخته به سوپر سلولی باشد؛ بلکه آن مسأله قاعده‏ای فلسفی و کلی است که بهانحای گوناگون قابل تصوّر و تبیین است.

2- مستفاد از ظاهر قرآن این است که انسان‏های کنونی همه از نسل آدم (ع) و حوا می‏باشند و هیچ واسطه نسلیدیگری بین آنها نیست؛ یعنی، هر چند انسان‏های دیگری پیش از آدم بر زمین زیسته‏اند، لیکن آنان بین حضرت آدم وانسان‏های پس از وی اختلاط نسلی ندارند. بنابراین یا خود حضرت آدم وابستگی نسلی به آنها دارد و یا ندارد:اگرداشته باشد دیگر انسان‏ها از طریق وی به آنان متصل می‏شوند. و اگر نداشته باشد، هیچ گونه اتصالی بین بنی آدم وانسان‏های پیش از وی نیست، چه آنکه قرآن فرموده است: و بث منهما رجالا کثیرا و نساءا خداوند از آن دو (آدمو حوا) مردان و زنان بسیاری را منتشر ساخت»، (نساء ، آیه 4). البته در مورد چگونگی انتشار نسل وی، اقوال مختلفیوجود دارد؛ ولی آنچه با آیه شریفه نیز انطباق بیشتری دارد و علامه طباطبایی در تفسیر المیزان نیز آن را پذیرفته استازدواج فرزندان حضرت آدم با یکدیگر است. این مساله هر چند در آغاز بعید می نماید، لیکن با توجه به تغییر احکامالهی متناسب با شرایط زمانی و مکانی و اعتباری بودن احکام تشریعی، می‏توان آن را پذیرفت.

3- از نظر منطقی نفی نظریه تکامل لزوما به معنای دفعی دانستن خلقت نیست؛ چنان که تبیین به تدریجی بودنخلقت نیز منحصر به نظریه تحول انواع نمی‏باشد. از سوی دیگر آیات قرآن بر اصل تدریجی بودن خلقت دلالتروشن دارند، ولی انطباق آیات آن با نظریه تبدل انواع نیازمند تأویل و دست کشیدن از ظواهر است و تا زمانی که ایننظریه همچنان در بوته نقض و ابرام است، تأویل آیات و کنار نهادن ظواهر کتاب آسمانی روا نیست.
4- نفی نظریه تحوّل انواع به معنای ایستا و به کلی غیر تکاملی دانستن جهان نیست، بلکه ممکن است کسی ایننظریه را نپذیرد و در عین حال معتقد به پویایی و تکاملی بودن نظام جهان شود، چنانکه فیلسوفان مسلمان پیش ازپیدایش این نظریه در زیست شناسی، حرکت تکاملی در سراسر جهان مادی را از نظر فلسفی اثبات کرده بودند.

نظریه تکامل (noitulovE) روی کردهای گوناگونی را در میان زیست شناسان (stsigoloiB), فیلسوفان علم (ecncicS fo srehposolihP) و عالمان دینی (sralolcs suoigileR) برانگیخته است . این نظریه از بدو پیدایش تاکنون مراحل متعددی را پشت سر گذاشته و همواره مورد نقد و اصلاحاتی واقع شده که اهم آنها عبارتند از: (1) لامارکیسم (2) نئولامارکیسم (3) داروینیسم (4) نئوداروینیسم (5) موتاسیونیسم . الف ) از منظر زیست شناختی (cigoloiB): اشکالات متعددی بر نظریه تکامل وارد ساخته اند, از جمله آنکه با تمام تلاش هایی که داروین در جمع آوری شواهد بر نظریه خویش به عمل آورده , از تفاوت های عمده و اساسی بین انسان و اجداد حیوانی مورد ادعای وی (میمون ) غافل بوده است . و برخی از این تفاوت ها که ((والاس )) (ecallaW) به آنها اشاره کرده عبارتند از: (1) فاصله عمیق میان مغز و قوای دماغی انسان و میمون . (2) تمایز زبانی آشکار بین انسان و میمون . (3) استعداد و توانایی آفرینش هنری در انسان . (4) عدم تفاوت مغزی بین انسان متمدن کنونی و قبایل بدوی که داروین آنها را حلقه فاصل بین انسان متمدن و میمون خوانده است . (علم و دین , ایان باربور ruobraB (naI), ترجمه بهائالدین خرمشاهی , ص 99 - 141). همچنین ((فیزیکو)) (ocisihP) طبیعی دان آلمانی و متخصص در تاریخ طبیعی انسان (tsigoloportnA) می گوید: ((پیشرفت های محسوسی که علم تاریخ طبیعی انسان نموده , روز به روز خویشاوندی انسان و میمون را دورتر می سازد.)) (علی اطلال المذهب المادی , فرید وجدی 103 - 108) . ب ) از منظر فلسفه علم : نیز که معرفتی درجه دوم است , و رهبردهای علمی ,متدهای برگزیده توسط دانشمندان , حاصل کار آنها و عوامل دخیل در نظر پردازی های علمی را مورد سنجش و داوری قرار می دهد, دیدگاه های گوناگونی عرضه شده که عبارتند از: (1) پوزیتویسم منطقی (msiritisoP lacigoL)(2) مینوگروی (msilaedI) (3) واقع گروی خام (msilaeR eviaN)(4) واقع گروی نقدی (msilaeR lacitirC) چهارمین نگرش که جدیدترین آنها به شمار می آید, بر آن است که اساسا" تئوری های علمی برآیند مشاهدات صرف و تحویل پذیر به داده های حسی نیست , بلکه تئوری ها برآیند همکنشی داده های حسی و بر ساخته های ذهنی دانشمند است . بنابراین نظریات علمی , اکتشافات محض نیستند و جنبه اختراعی نیز دارند. از این رو نمی توان این گونه نظریات را نسخه طابق النعل بالنعل واقعیت و عینیت خارجی دانست . (علم و دین , ایان باربور, مترجم بهائالدین خرمشاهی , ص 169 - 244) ج ) از منظر دینی : در میان عالمان دینی و دیگر دانشمندانی که در پی تبیین دیدگاه اسلام پیرامون نظریه تکامل بر آمده اند, روی کردهای گوناگونی یافت می شود که به اختصار عبارتند از: 1- ادعای اینکه قرآن به صراحت از تکامل تدریجی و تحول انواع و پیوستگی نسلی دم زده است (خلقت انسان , دکتر سحابی ). 2- رد تئوری تحولی خلقت (تفسیر المیزان , ج 4 , ص 153 - ج 9 , ص 8 - ج 16 , ص 269). 3- توجیه پذیری نظریه تکامل از طریق آیات قرآن در صورت اثبات آن در علم .(داروینیسم یا تکامل انواع , جعفر سبحانی . نیز: فیلسوف نماها, مکارم شیرازی ). 4- در صورت اثبات نظریه تکامل در مورد دیگر جانداران , انسان حساب جداگانه و مستقلی دارد و پیوستگی نسلی با دیگر حیوانات ندارد.( خلقت انسان از نظر قرآن , معارف قرآن , خداشناسی , انسان شناسی , کیهان شناسی , محمدتقی مصباح یزدی ). 5- تفکیک وحی از مفسران آن (تکامل از نظر قرآن , علی مشکینی اردبیلی ). 6- تفکیک زبانی علم و دین ( مقالات فلسفی , علل گرایش به مادیگری , مرتضی مطهری ) برای توضیح بیشتر علاوه بر متون ذکر شده ر . ک : 1- موضع علم و دین در خلقت انسان احد فرامرز قراملکی نشرآرایه 2- مجله ((کلام اسلامی )), شماره 15 18 3- تورات , انجیل , قرآن و علم موریس بوکای ترجمه : مهندس ذبیح الله دبیر در این جا با مختصر توضیحاتی به ذکر دیدگاه علامه طباطبایی می پردازیم : 1- اساسا تئوری تکامل از نظر تجربی ثابت نگردیده است , و وفاق و اجماعی (esuesnoC) بر آن نیست . 2- آیات قرآن با صراحت و نص قطعی از هیچ یک از دو نظریه ثبات انواع (msixiF) و تحول انواع (msimrofsnarT) دم نزده است . لیکن ظاهر آیات مربوط به خلقت انسان با دیدگاه اول انطباق دارد. 3- ظواهر کتاب و سنت تا زمانی که با حجت دیگری در تعارض نیفتد به حجیت خود باقی هستند. 4- با توجه به مقدمات فوق نمی توان از مدلول ظاهری آیات قرآن در این باره دست کشید. ( تفسیرالمیزان مراجع یاد شده ). در پایان به ذکر چند نکته پیرامون این گفتمان می پردازیم : 1- اینکه خداوند آفرینش خود را از طریق نظام علیت و اسباب و مسببات به انجام می رساند, دلیل بر این نیست که لزوما" از طریق روند تحولی و از تک یاخته به سوپر سلولی باشد; بلکه آن مسائله قاعده ای فلسفی و کلی است که به انحای گوناگون قابل تصور و تبیین است . 2- مستفاد از ظاهر قرآن این است که انسان های کنونی همه از نسل آدم (ع ) و حوا می باشند و هیچ واسطه نسلی دیگری بین آنها نیست ; یعنی , هر چند انسان های دیگری پیش از آدم بر زمین زیسته اند, لیکن آنان بین حضرت آدم و انسان های پس از وی اختلاط نسلی ندارند. بنابراین یا خود حضرت آدم وابستگی نسلی به آنها دارد و یا ندارد: اگر داشته باشد دیگر انسان ها از طریق وی به آنان متصل می شوند. و اگر نداشته باشد, هیچ گونه اتصالی بین بنی آدم و انسان های پیش از وی نیست , چه آنکه قرآن فرموده است : ((و بث منهما رجالا کثیرا" و نسائا" ; خداوند از آن دو (آدم و حوا) مردان و زنان بسیاری را منتشر ساخت )), (نسائ , آیه 1). البته در مورد چگونگی انتشار نسل وی , اقوال مختلفی وجود دارد; ولی آنچه با آیه شریفه نیز انطباق بیشتری دارد و علامه طباطبایی در تفسیر المیزان نیز آن را پذیرفته است . ازدواج فرزندان حضرت آدم با یکدیگر است . این مساله هر چند در آغاز بعید می نماید, لیکن با توجه به تغییر احکام الهی متناسب با شرایط زمانی و مکانی و اعتباری بودن احکام تشریعی , می توان آن را پذیرفت . 3- از نظر منطقی نفی نظریه تکامل لزوما" به معنای دفعی دانستن خلقت نیست ; چنان که تبیین به تدریجی بودن خلقت نیز منحصر به نظریه تحول انواع نمی باشد. از سوی دیگر آیات قرآن بر اصل تدریجی بودن خلقت دلالت روشن دارند, ولی انطباق آیات آن با نظریه تبدل انواع نیازمند تائویل و دست کشیدن از ظواهر است و تا زمانی که این نظریه همچنان در بوته نقض و ابرام است , تائویل آیات و کنار نهادن ظواهر کتاب آسمانی روا نیست . 4- نفی نظریه تحول انواع به معنای ایستا و به کلی غیر تکاملی دانستن جهان نیست , بلکه ممکن است کسی این نظریه را نپذیرد و در عین حال معتقد به پویایی و تکاملی بودن نظام جهان شود, چنانکه فیلسوفان مسلمان پیش از پیدایش این نظریه در زیست شناسی , حرکت تکاملی در سراسر جهان مادی را از نظر فلسفی اثبات کرده بودند





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
مرتضی پور حسینی
دوشنبه 7 بهمن 1392
دوشنبه 20 شهریور 1396 02:31 ب.ظ
hey there and thank you for your information – I have definitely picked up anything
new from right here. I did however expertise some technical points
using this web site, as I experienced to reload the site many times
previous to I could get it to load correctly. I had
been wondering if your web host is OK? Not that I'm complaining, but slow loading instances times will
very frequently affect your placement in google and could damage your
high quality score if ads and marketing with Adwords.
Well I'm adding this RSS to my e-mail and could look out for a lot more of your respective interesting content.
Ensure that you update this again soon.
دوشنبه 20 شهریور 1396 09:38 ق.ظ
سلام، من کافی هستم، نخستین گام من برای بیان نظرات
هر جا که بخواهم این پاراگراف را بخوانم، فکر کردم
من می توانم به دلیل این پست درخشان نیز نظر خود را ارائه دهم.
دوشنبه 20 شهریور 1396 04:21 ق.ظ
من مطمئن نیستم که در آن شما اطلاعات خود را دریافت می کنید، اما موضوع خوب است.
من نیاز به صرف وقت برای یادگیری بیشتر یا
درک بیشتر با تشکر از اطلاعات فوق العاده من به دنبال این اطلاعات برای ماموریت من بود.
دوشنبه 20 شهریور 1396 01:04 ق.ظ
روش خوبی برای توصیف، و پاراگراف خوب برای به دست آوردن حقایق در مورد من
موضوع ارائه، که من می خواهم به ارائه در کالج.
یکشنبه 19 شهریور 1396 07:52 ب.ظ
این پاراگراف به بازدیدکنندگان اینترنتی برای ایجاد وب سایت جدید یا حتی یک وبلاگ از ابتدا تا انتها کمک خواهد کرد.
دوشنبه 13 شهریور 1396 08:07 ق.ظ
Normally I don't read post on blogs, but I would like to say that this write-up very compelled
me to take a look at and do it! Your writing taste has been surprised me.
Thank you, very nice article.
دوشنبه 16 مرداد 1396 09:31 ب.ظ
That is really fascinating, You're an excessively skilled blogger.
I've joined your rss feed and look forward to searching for extra of your wonderful post.
Additionally, I have shared your website in my social networks
دوشنبه 16 مرداد 1396 06:48 ب.ظ
Hello, Neat post. There's a problem together with
your web site in web explorer, would check this? IE nonetheless is the market
chief and a big component to other people will miss
your great writing because of this problem.
دوشنبه 16 مرداد 1396 04:48 ب.ظ
Hi there! This article could not be written any better!
Going through this post reminds me of my previous roommate!
He continually kept talking about this. I most certainly will forward this post to him.
Pretty sure he will have a good read. Many
thanks for sharing!
یکشنبه 18 تیر 1396 11:46 ق.ظ
I'm really loving the theme/design of your site.
Do you ever run into any internet browser compatibility problems?

A couple of my blog audience have complained about my site not working correctly in Explorer but
looks great in Chrome. Do you have any recommendations to help fix this problem?
شنبه 9 اردیبهشت 1396 02:19 ب.ظ
Hi there! This article could not be written any
better! Looking at this post reminds me of my previous
roommate! He continually kept talking about this.
I most certainly will forward this article to him. Fairly
certain he'll have a great read. Many thanks for sharing!
دوشنبه 21 فروردین 1396 04:42 ق.ظ
Unquestionably believe that which you said. Your favorite justification appeared to be on the net the simplest factor to take
into account of. I say to you, I definitely get annoyed at the same time as other
people think about worries that they plainly don't recognize about.

You managed to hit the nail upon the highest as neatly as defined
out the whole thing with no need side-effects , other people could take a signal.
Will probably be again to get more. Thank you
جمعه 18 فروردین 1396 12:14 ب.ظ
An outstanding share! I have just forwarded this onto a coworker
who was conducting a little homework on this. And he actually ordered me dinner simply because I stumbled upon it for him...

lol. So let me reword this.... Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending time to discuss this
subject here on your blog.
دوشنبه 14 فروردین 1396 09:54 ب.ظ
I am extremely impressed with your writing skills as well as
with the layout on your blog. Is this a paid theme
or did you modify it yourself? Anyway keep up the nice
quality writing, it is rare to see a great blog like this one today.
جمعه 11 فروردین 1396 04:02 ق.ظ
Awesome article.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار سایت
  • کل بازدید : 2823152329
  • بازدید امروز : 6439
  • بازدید دیروز : 8622
  • بازدید این ماه : 6567
  • بازدید ماه قبل : 87352
  • تعداد نویسندگان : 18
  • تعداد کل پست ها : 813
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

Google





یاس ما با تواییم

لطفا نظر دهید نظرات شما برای ما اهمیت دارد با تشکر مرتضی مقدم
سایت گناه دشمنان زیادی دارد مراقب کلاهبردارن باشد با یک نظر دهی مطمئن شوید
اگر دوست دارید به صفحه ی نخست بروید و مطالب های دیگر را ببینید....................و اگر دوست ندارید خدا نگه دار شما باشد....................سایت بزرگ مرتضی مقدم